Biografi Al Farabi beserta karya dan pandangannya

Biografi

Nama sebenarnya  al-Farabi adalah
•Abu Nasr Muhammad bin Muhammad Bin Tarchan.
qDi barat al-Farabi dikenali dengan:
•Alfarabius
•Avennasar
qBeliau dilahirkan di Wasij di daerah Farab, Transoxiana, Turki
qDilahirkan pada sekitar tahun 257-339H bersamaan dengan 870-950M, dalam zaman Khalifah al-Muti’illah ‘ala’llah
qAyahnya seorang jendral berkebangsaan persia dan ibunya berkebangsaan turki.
qBeliau meninggal dunia semasa pemerintahan Abu al-Qasim al-Muti’llah pada tahun 861-945M di Damsyik atau nama lainnya Damaskus.

Kehidupan dan Pembelajaran

v Al-Farabi telah menerima pendidikan awal di Farab dan juga di Bukharah
v Al-Farabi telah didedahkan dengan berbagai ilmu pengetahuan sejak kecil lagi.

v Al-Farabi berhijrah ke Baghdad untuk melanjutkan pelajarannya dan ilmu yang pertama beliau pelajari adalah ilmu mantiq (ilmu logika) dari gurunya  bernama Abu Basyar Matius Ibn Yunus.
v Setelah itu, beliau berhijrah ke Harran dan mempelajari bahasa Arab dari gurunya bernama Abu Bakar Ibn as Sarrj.
v Kemudian, beliau kembali ke Baghdad untuk mempelajari ilmu falsafah.
v Di baghdad, al-Farabi telah mempelajari berbagaii bahasa.  dengan itu, beliau mudah menerjemahkan  karya asing dalam Bahasa Arab.
v Di sana al-Farabi menetap selama kurang lebih 30 tahun. Ia gunakan untuk belajar filsafat, matematika, kedokteran, dan bahasa Arab.
v Di samping itu, beliau juga telah membuat beberapa ulasan tentang karya-karya Falsafah dari Yunani seperti karya Plato dan Aristoteles
v Al-Farabi juga pernah menjadi seorang hakim ketika di Damsyik, tetapi beliau mendapati kerjaya itu menjadikannya jauh dari masyarakat. Jadi beliau bertukar untuk menjadi guru.
v Pada tahun 330 H/942 M, ia pindah ke Damsyik karena mendapat undangan dari pemerintah Syi'i Hamdanid, Sayf ad-Dawlah
v Dalam kesibukan menjadi penasihat, beliau sempat menghasilkan berbagai buku.
v Di dapati terdapat 100 buku hasil tulisan beliau.
v  beliau juga telah menyumbangkan kepada penulis ilmu matematika, sains, perubatan dan juga musik. Sumbangan terbesar beliau adalah dalam ilmu logika. Karena beliau telah menerjemahkan buku hasil tulisan Aristoteles dan uraian yang beliau berikan sangat mengagumkan dan mudah untuk dipahami.

Karya AL FARABI

Karyanya di bidang logika antara lain: 
ü "At- Tawti'a fi al-Mantiq", diedit oleh M. Turker dengan terjemahan bahasa Turki (Ankara-1958 M). 
ü "Introductory Section on Logic". Edisi bahasa Inggris oleh D.M. Dunlop (1955 M), sedang edisi bahasa Turki oleh M. Turker (Ankara-1958 M). 
ü "Treatise in the Canons of Art of Poetry". Edisi bahasa Inggris oleh A.J. Arberry (1938 M), sedangkan teks bahasa Arabnya dicetak ulang oleh A. Badawi (Kairo-1953 M). 
Karyanya di bidang fisika antara lain: 
q "On Vacuum", yang diedit dalam bahasa Inggris dan Turki oleh Necati Lugal dan Aydin Sayli (Ankara-1951 M). 
q " Against Astrology" yang diedit oleh F. Dieterici (Leiden-1890 M.) sedang terjemahannya dalam bahasa Jerman terbit tahun 1892 M. 
q "De Intellectu" ("Fi'l Aql"). Untuk buku ini terdapat edisi kritik oleh M. Bouyges (Beirut-1936 M), sedang versi bahasa Latinnya dikerjakan oleh E. Gilson (1929 M).
Karyanya dalam bidang metafiSika antara lain:
ü "About the Scope of Aristotle's Metaphysics" yang di edit dan diterjemahkan dalam bahasa Jerman oleh F. Dieterici. 
ü "On the One" ("Fi al-Wahid wa al-Wahda"), yang edisi kritik dan terjemahannya dalam bahasa Inggris dikerjakan oleh H. Musntaq. 
Karyanya dibidang Musik
ü beliau  telah mencipta satu jenis alat musik yang dikenali sebagai gambus.


PANDANGAN Al FARABI
Kemasyarakatan
Menurut Al- Farabi, masyarakat itu terbagi menjadi dua jenis:
v Masyarakat sempurna
Masyarakat besar kumpulan terbesar antarabangsa (international)
Masyarakat sederhana yang wujud di dalam kumpulan manusia yang tinggal dalam sebuah wilayah
Masyarakat kecil yang wujud dalam kumpulan manusia yaitu penduduk kota
v Masyarakat tidak sempurna
Kumpulan manusia yang tinggal di desa-desa, kampung-kampung, pinggir-pinggir bandar yang mana jauh dari kota dan bandar.
Al- Farabi menyatakan bahawa penyatuan perlu dalam sebuah negara kerana setiap kelompok masyarakat itu memerlukan bantuan antara satu sama lain untuk mencapai kesejahteraan dan kebahagiaan.
Politik
Menurut Al –Farabi, melalui pandangannya mengenai politik yang diuraikan secara panjang lebar dalam kitabnya yaitu Ara’ Ahl Al-Madinah Al- Fadilah bahawa politik menduduki tempat terpenting dalam negara.
Al- Farabi berpendapat bahawa ilmu politik adalah ilmu yang meneliti berbagai bentuk tindakan, cara hidup, watak di posisi positif dan akhlak.
Dalam membicarakan teori politiknya, beliau berpendapat bahawa akal dan wahyu adalah satu hakikat yang padu.
Menurut Al- Farabi, seorang ahli falsafah tidak seharusnya memisahkan dirinya dari sains dan politik.
Negara
Negara yang paling baik menurut Al- Farabi dipanggil negara utama.
Al-Farabi berpendapat negara utama adalah sama dengan tubuh badan yang sehat.
Pemimpin
Beliau menyatakan pemimpin merupakan individu yang penting dalam pembentukan sebuah negara.
Beliau juga menyatakan pemimpin merupakan seorang tokoh falsafah.
Al- Farabi menyatakan yang seseorang pemimpin itu perlulah sempurna dari sifat fisikal serta mental moralnya
Bagi yang ingin menjadi ketua negara atau pemimpin, Al- Farabi meletakkan 12 syarat utama yang harus dimiliki.
1.     Sehat anggota tubuh badan
2.     Baik pemahaman dan pemikiran
3.     Cerdik dan bijak
4.     Bahasa yang lembut dan baik
5.     Mencintai ilmu pengetahuan
6.     Tidak ghairah kepada makan, minum dan perkawinan
7.     Mencintai kebenaran dan membenci penipuan
8.     Berjiwa besar dan mulia
9.     Tidak mencintai harta dan kebendaan
10.                        Bercita-cita tinggi , berani dan tidak lemah mental
11.                        Adil dan tidak sukar untuk memimpin
12.                        Cintakan keadilan dan benci kezaliman


Perbuatan
Salah satu pandangannya yang menarik ialah mengenai betapa jantung adalah lebih penting berbanding otak dalam kehidupan manusia.
Beliau pernah menulis tentang pentingnya pengobatan menggunakan kesan musik terhadap jiwa. Oleh karena itu Al- Farabi lebih dikenal tabib jiwa daripada dengan tabib jasad.
Falsafah
Al-Farabi mendifinisikan falsafah adalah suatu ilmu yang menyelidiki hakikat sebenarnya dari segala yang ada ini.
Beliau juga berpendapat bahawa tidak ada penentangan antara falsafah Plato dan Aristoteles yang lain pemikirannya tetapi hakikatnya mereka bersatu dalam tujuannya.
 Kehidupan
          Beliau menyatakan bahawa keadilan itu merupakan sifat semula jadi manusia, mana kala pertarungan yang berlaku antara manusia merupakan gejala sifat semula jadi tersebut bagi Al-Farabi, kebahagiaan adalah dicapai melalui pandangan akal dan perbahasan dan bertemu dengan Tuhan dalam hubungan akal.
          Al-Farabi berpendapat bahawa kebahagiaan hakiki tidak mungkin dapat diperoleh sekarang yaitu di dunia ini tetapi sesudah kehidupan sekarang yaitu akhirat.Al-Farabi menjelaskan bahawa roh dan amalan sahaja tidak akan mampu untuk mensucikan seseorang dan mengangkatnya ke arah kesempurnaan tetapi juga memerlukan fikiran dan amalan renungan.






Comments

Popular posts from this blog

LUAS KEKUASAAN KERAJAAN SRIWIJAYA

Perang Korea

MANGANALISIS KEHIDUPAN EKONOMI KERAJAAN KUTAI